Keresés ebben a blogban

2012. január 7., szombat

Gyömbéres bonbon

Nem csak lángszóró pisztolyt kaptam ám karácsonyra, hanem többek közt egy gránitlapot és egy új szilikon bonbon formát is. A gránitlap a csokoládé könnyebb temperálásához szükséges, erről bővebben a Marcipános-mandulás bonbon bejegyzésben írok. Elmentem hát a Praktikerbe, és beszereztem még néhány kőműves szerszámot (nem hülyéskedek, tényleg), többek közt spaklit, amivel a csokit könnyen lehet mozgatni a lapon. Amit szerettem volna, olyan pont nem volt raktáron, pedig szerintem azt kényelmesebb fogni.
Gránitlap és spakli
Szíves szilikonforma
Szíves forma belseje
Most aztán már tényleg minden van itthon a professzionális bonbon készítéshez, nincs kifogás, csinálni kell. Ráadásul közeledik anyukám születésnapja, aki a múltkor megpendítette, hogy régebben evett gyömbéres csokit és az milyen finom volt. A receptet fejben már kitaláltam: étcsoki hüvely, a töltelék tejszínes-fehércsoki, szárított gyömbérpor és esetleg egy kis citromhéj.
  1. A csokoládét felolvasztom. Ennek két módja van, egyik a leírása a Marcipános-mandulás bonbonnál, másik pedig a Mártott bonbonoknál olvasható. A csokoládé temperálás szabályairól is ezekben a bejegyzésekben írok bővebben.
    Most a gépet használom, mert miközben melegszik a csoki, tudok pakolgatni.
  2. Csoki a gépben
    Olvadt csokoládé
  3. Az olvasztott csokit a gránitlapra öntöm. Ha nincs otthon gránitlap, sebaj. A már sokat emlegetett Marcipános-mandulás bonbon bejegyzésben leírom, én hogyan csináltam a gránitlapos korszak előtt.
    A gránit azért jó, mert eleve hideg, és tartja is a hőmérsékletét, ergo könnyen kihűthető a csoki rajta.
  4. Felirat hozzáadása
  5. Egy célszerszámmal szétterítem a csokit a lapon, majd a spakli segítségével ismét középre kotrom. Ezt a műveletet addig ismételgetem, amíg a csoki le nem hűlt 28 fokosra (ha a számhoz érintem, hidegnek érzem). Nekem 3 ilyen kör elég szokott lenni (legalábbis most télen, mikor eleve nincs olyan meleg).
  6. Szétterített csoki
    Középre mozgatás 1.
    Középre mozgatás 2.
    Középre mozgatás 3.
  7. A még mindig folyékony csokit visszakotrom a melegítő edénybe.
  8. Melegítőedény
  9. A melegítő gépet 1-es fokozatra (40 fok, melegen tartás) kapcsolom, így pihen a csoki amíg ismét szükség nem lesz rá.
  10. A bonbonformát megtöltöm csokival.
  11. Csoki a formában
  12. Ha jól emlékszem, írtam már, hogy nem nagyon szeretek szilikon bonbonformával dolgozni, de most le akartam tesztelni ezt az újat, azért ebben csinálom a bonbonokat. A következőkben kiderül, hogy miért. Mármint miért nem szeretem.
    A forma egyik végét megfogom, és néhányszor a laphoz ütögetem, hogy a légbuborékok feljöjjenek a csokiból. Polikarbonát formánál ez egyszerű, viszont a szilikon össze-vissza hajlong.
  13. Egy ecsettel körbekenem a mélyedéseket, hogy mindenhova egyformán jusson a csokoládéból.
  14. Ecsetelés
  15. Felemelem a formát és kirázom belőle a felesleges csokit. Itt sem előnyös, hogy a szilikon nyeklik-nyaklik.
  16. Távozik a felesleges csoki.
  17. A spaklival a forma tetejéről a csokit lehúzom.
  18. Felesleges csoki lehúzása
  19. 15 percre hűtőbe teszem.
  20. Mehet hűlni
  21. Amíg a csokihüvely lehűl, elkészítem a bonbon tölteléket. Ehhez 200 g főzőtejszínt felteszek melegedni.
  22. Tejszín
  23. Hozzáadok 1 dkg őrölt gyömbért.
  24. Őrölt gyömbér
    Gyömbér a tejszínben
  25. Belereszelem egy nagy citrom héját. A citromot előtte természetesen jól megmostam.
  26. Citrom
    Reszelő
    Ízesített tejszín
  27. Miközben a tejszín melegszik, folyamatosan simára keverem.
  28. Megvárom, míg felforr a tejszín, utána rögtön lekapcsolom a gázt.
  29. Aki nem szeretné, hogy a citromhéj darabkák bent maradjanak a töltelékben, az apró lyukú szűrőn átszűrheti. Én nem teszem.
  30. 20 dkg tejcsokit teszek a gyömbéres tejszínbe és addig keverem, míg elolvad.
  31. Fehércsoki pasztillák
    Gyömbéres töltelék
  32. Előveszem a csokiformát a hűtőből.
  33. Megdernedt a csokihüvely
  34. Egy fecskendőt (habzsákot) megtöltök a töltelékkel, és egyesével a csokihüvelyekbe nyomkodom. Arra vigyázok, hogy ne legyen csordultig tele, hiszen a bonbon talpának még rá kell férnie. Nem ennyire sima és folyékony töltelékeknél ezt a töltést kiskanállal végzem.
    Megjegyzés: A most leírt töltelék mennyiség kb. 3 ilyen forma megtöltésére elegendő.
  35. Fecskendő
    Bonbon töltés
    Bonbon töltés
    Megtöltve
  36. Kicsit visszateszem a hűtőbe, hogy a töltelék dermedjen.
  37. 10-15 perc után kiveszem, és az eddig melegen tartott csokoládét a tetejére öntöm.
  38. Bonbon lezárása
  39. A csokoládét egy spatula segítségével egyenletesen eloszlatom a forma tetején. Fontos, hogy mindenütt jól fedjen.
  40. Készül a bonbon talpa
  41. Végül egy óvatos mozdulattal, spaklival lehúzom a felesleget.
  42. Felesleg eltávolítása
  43. A forma megint mehet a hűtőbe.
  44. Ha megdermedt a csokiréteg, kiveszem.
  45. Megdermedt a csoki
  46. A bonbonokat óvatosan kinyomom a formából. Ez a lépés polikarbonátnál annyi, hogy a formát a laphoz ütöm és már pottyan is ki belőle a bonbon. Szilikonnál viszont nyakig csokis az ember, ráadásul nálam gyakran előfordul, hogy véletlenül összenyomorgatom a bonbont, míg nyomom kifelé. Persze lehet valamit én nem csinálok jól.
  47. Bonbon kiszedése a formából
  48. Készen is vagyok. Mint látható, a légtelenítés sajnos nem sikerült tökéletesre, ott maradtak a buborékok a csokiban.
Kész bonbonok
Bonbon
Töltelék
Ui.: nem kell aggódni, egy grammnyi csokoládé sem veszik kárba, a gránitlappal spaklival könnyedén lekaparható, utána zsutty, vissza a melegítő edénybe, legközelebb újra használható (megint temperálni kell).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése